به گفته ی محققان، شیر مادر از رشد قلب نوزادان نارس حمایت می کند

22 سپتامبر 2021- یک مطالعه ی جدید نشان داد نوزادان نارسی که از شیر مادر خود تغذیه می کنند، از بهبود عملکرد قلب سود می برند.

افرادی که زودتر از موعد به دنیا می آیند، بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی هستند. قلب آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی است که با کاهش عملکرد قلب مرتبط است.

با این حال، جدیدترین مطالعه ی محققان دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت RCSI در ایرلند نشان می دهد که چگونه تغذیه ی نوزاد نارس با شیر مادر در ماه های اولیه، با عادی سازی برخی از این ویژگی های منحصر به فرد ارتباط دارد.

این مطالعه که بر روی 80 نوزاد انجام شد، اولین مطالعه در نوع خود بود که نشان می داد چگونه تغذیه با شیر مادر می تواند عملکرد قلب نوزاد را بهبود بخشد و آن را به سطح نوزادان سالم که پس از طی دوره ی کامل بارداری به دنیا آمده اند، برساند.

محققان گزارش کردند که نوزادان نارس که در چند هفته اول شیر مادر به آنها داده شده بود در مقایسه با نوزادان نارس که در چند هفته ی اول بیشتر با شیر خشک تغذیه شدند، عملکرد و ساختار سمت چپ و راست قلبشان بهتر، و فشار ریوی کمتر و پاسخ بخش راست قلب آنها به استرس در سن یک سالگی، بیشتر بود.

پروفسور عفیف الخفاش، استاد بالینی اطفال درRCSI ، و مشاور و متخصص نوزادان در بیمارستان روتوندا در دوبلین، گفت: این مطالعه اولین شواهد از ارتباط بین تغذیه زودهنگام پس از زایمان در نوزادان نارس و عملکرد قلب پس از سال اول زندگی، و مزایای شناخته شده شیر مادر برای نوزادان نارس را ارائه داد.

عملکرد قلب نوزادان نارس غیرطبیعی است. با این حال، اگر در اوایل زندگی با شیر مادر خود تغذیه شوند، عملکرد قلب آنها به سطحی قابل مقایسه با نوزادانی که سالم و پس از طی دوره ی کامل بارداری به دنیا می آیند؛ می رسد. نوزادان نارس که با شیر خشک تغذیه می شوند، این بهبود را نشان نمی دهند.

این مطالعه در JAMA Network Open منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/sep/breastmilk-supports-premature-babies-heart-development-researchers-say.html